Trött hela tiden

Är du trött hela tiden?

Känns det som att din energinivå är låg? Det spelar ingen roll att du sover dina åtta timmar varje
natt, tröttheten vill ändå inte ge med sig. Det är du inte ensam om. Det är väldigt få människor som
inte upplever det som att de har mindre energi på vintern. I någon mån är det en naturligt följd av
årstidens klimat. Dagarna blir kortare och temperaturerna sjunker och våra kroppar svarar på
förändringarna. Vintern är helt enkelt en tid då vi människor, liksom andra djur, går på biologisk
sparlåga.
Till viss del får vi acceptera att vi är lite segare och tröttare på vintern och hösten. Men att det är så
betyder inte att det saknas knep som kan göra det lite bättre. Med några enkla förändringar i
vardagsrutinerna och naturliga kosttillskott kan du höja din energi ordentligt.

Behöver du göra stora förändringar?

Att känna sig trött kan ha mängder av orsaker. Det första att fundera över är förstås om det är så att
du behöver göra större förändringar i din livsstil. Att konsumera alkohol ofta, stressa mycket och
dricka stora mängder kaffe är några vanliga skäl till att känna sig håglös. Om det låter som dig så
bör du börja där.
Känner du inte igen dig i något av ovanstående? Bra! Då kan vi gå vidare till att titta på vad du kan göra praktiskt i vardagen för att inte känna dig trött hela tiden.

Rör du på dig tillräckligt?

Den kanske viktigaste (och enklaste?) åtgärden du kan vidta för att bli piggare är den att röra på dig
mer. Variationer av det har sagts så otroligt många gånger förut att det blir tjatigt, men det tåls att
sägas igen: För att känna sig piggare finns det ingenting annat du kan göra som ger bättre effekt på
hälsan än att motionera regelbundet. Här handlar det inte om att du behöver lägga om din livsstil
helt och springa maraton var och varannan dag. Att ta en promenad på en halvtimme varannan dag
eller så kan göra enorm skillnad för din energinivå. Både på kort sikt och för din hälsa överlag på
lång sikt.
Kanske kan du parkera bilen en kvarts promenadväg från jobbet till exempel? Då får du en
halvtimmes motion totalt på din väg till och från jobbet. Bäst av allt är förstås om du har möjlighet
att promenera på dagtid. Ta vara på det dagsljus vi trots allt får när det är som mörkast.

Får du tillräckligt med D-vitamin?

Brist på solljus är det överlägset största skälet till att många känner sig orkeslösa under hösten och
vintern. När vi befinner oss i solen startar det en biologisk process i våra kroppar som skapar D-
vitamin. Det säger sig självt att den processen saktar ned under den mörka årstiden. Det kan du till
viss del kompensera genom att äta mat med höga halter D-vitamin. Det hittar du exempelvis i fet
fisk och skaldjur samt mejeriprodukter. Det kan vara en god idé att ta ett kosttillskott med D-
vitamin. Testa under en period för att se om ditt tillstånd förbättras.

Finns det några bra hälsokost-preparat mot trötthet?

Trötthet är som bekant ett utbrett problem på våra breddgrader. I och med det är det inte särskilt
förvånande att det finns mängder med hälsokost-preparat som sägs kunna lindra det. I vår erfarenhet
finns det inte mycket som fungerar, med några få undantag. Bland undantagen finns I-theanin och
Acai.
I-theanin är en aminosyra som finns naturligt i grönt te och svampen brunsopp. I-theanin är ett av de
största skälen till att grönt te smakar som det gör. Som hälsopreparat har det en mängd välgörande

effekter. De mest uppenbara är att det har ångestdämpande och avslappnande effekter. Utöver det så
stärker det immunförsvaret. En studie som publicerades för några år sedan jämförde förekomsten av
anti-bakteriella proteiner i blodet hos kaffe- och te-drickare. Te-drickarna hade betydligt högre
halter av anti-bakteriella proteiner än de som drack kaffe och därför bättre immunförsvar. Men
räkna inte bort kaffet helt. Om I-theanin kombineras med mindre halter av koffein blir det ett tve-
eggat svärd som vid sidan av det gör dig mer avslappnad också skärper din kognitionsförmåga.

Acai å sin sida är namnet på ett bär som liknar blåbäret – du hittar det dock inte i de svenska blåbärs-skogarna. För att plocka mogna Acai-bär måste du ta dig till Acazeiropalmens hemvist i
Amazonas djungler. Som hälsokost-preparat äter man dem dock inte som de är utan i pulver- eller
kapselform. Acaibär är en fantastisk källa till olika näringsämnen. Främst innehåller de stora
mängder så kallade antioxidanter som skyddar din kropps celler mot fria radikaler. Fria radikaler
bildas naturligt i kroppen i olika mängd beroende på våra matvanor. Om de förekommer i för stora
mängder i kroppen kan de vara skadliga. Bland annat har man kopplat förekomsten av fria radikaler
till våra cellers åldrande och cancer. Fria radikaler är med andra ord ämnen som vi vill ha så lite av
som möjligt i vår kropp och Acais förmåga att neutralisera dem är ett av bärets främsta förtjänster.
Men Acaibär är otroligt näringsrika överlag, på gränsen till att vara en mirakelvara. Förutom
antioxidanter innehåller de stora mängder vitamin A och E. Mineraler som kalium, kalcium och järn
samt mängder av fibrer som är bra för magen och tarmarna.

Ta en tupplur!

Vikten av regelbunden och kvalitativ sömn för att känna sig piggare går förstås inte att överskatta.
Tyvärr finns det massor av skäl till att det kan vara svårt att få sina 8 timmars sömn (småbarn,
oregelbundna arbetstider o.s.v.). Men även om man sover ordentligt kan man känna sig trött. Det är
där tuppluren kommer in i bilden. Oavsett hur dina sovvanor ser ut kan en 15-20 minuter lång
daglig tupplur få närmast mirakulösa resultat.
Vissa människor slocknar så fort de lägger huvudet på kudden – och om du hör till dem kan du
hoppa vidare till nästa rubrik. Är du kvar? Då är du som de allra flesta. För många av oss är det
nämligen ironiskt nog i samband med sänggåendet som hjärnan börjar gå på högvarv med olika
funderingar. Men det finns ett alldeles fantastiskt knep som med lite övning fungerar varje gång.
Knepet är en meditativ teknik som används av amerikansk militär. Syftet med tekniken är att göra
det lättare för soldater att somna under stressiga omständigheter. Vissa kanske känner sig skeptiska
inför den här typen av tekniker, men testa den några gånger. Du kommer garanterat att bli
överraskad. Tänk på det: om tekniken får soldater i fält att somna så ska det nog fungera för
tryggheten i ditt sovrum.
Tekniken går ut på att du först ska slappna av varje kroppsdel en åt gången. Därefter ska du rensa
dina tankar under ca. 10 sekunder. Tänk på att inte kräva för mycket av dig själv när du testar
tekniken. Slappna av i varje kroppsdel så gott du kan och gå vidare till nästa steg. Hela tekniken ska
inte ta mer än ungefär en och en halv minut att genomföra:
1. Börja med att slappna av musklerna i ditt ansikte – tungan, käkarna och musklerna runt dina
ögon. Om det känns svårt kan du testa att spänna musklerna någon sekund eller två och sen slappna
av dem.
2. Härnäst fokuserar du på, i tur och ordning, dina axlar, vänster arm och höger arm. Om det känns
svårt kan du också här prova att spänna musklerna först.
3. Fokusera på din bröstkorg. Ta ett djupt andetag och andas ut. Lägg särskilt märke till känslan av
avslappning som finns i utandningen.
4. Till sist ska du fokusera på och slappna av i benen. Börja med låren och avsluta med anklarna.

När du kopplat av i din kropp ska du rensa dina tankar. Om det bara vore så lätt tänker du nu. Men
det finns välbeprövade genvägar för att rensa tankarna. Avsluta genom att fokusera på ett av de här
alternativen i ungefär 10 sekunder:
 Visualisera hur du ligger på rygg i en kanot i en stilla insjö med bara blå himmel ovanför
dig.
 Föreställ dig hur du ligger i en mjuk hammock i ett helt mörklagt rum.
 Säg till dig själv ”tänk inte, tänk inte, tänk inte” om och om igen.
Även om det skulle vara så att du inte somnat som en stock när du tagit dig igenom hela
programmet så vågar vi lova att du kommer att vara mer avslappnad än innan. Om du gör det
regelbundet så kommer avkopplingen allt snabbare.

Håll ut!

Som du sett finns det många enkla saker du kan göra om du känner dig trött hela tiden. Du ska som
sagt inte förvänta dig några mirakel men du får bäst resultat om du kombinerar många små
förändringar (”många bäckar små” o.s.v.). Varför inte börja med att ta en liten tupplur varje dag följt
av en kortare promenad? Eller testa Acai och I-theanin kombinerat med kost med mycket D-
vitamin? Mörkret och kylan däremot är det svårt att göra så mycket åt. I det avseendet är det bara att
hålla ut tills det blir ljusare igen.